Een reis door de Natuurparken Eifel en Our.

Kanovaren op de Sure richting Echternach.

Vorig jaar ging het feest niet door want Kars had toennog geen zwemdiploma. Ik vond het te gevaarlijk om te gaan kanovaren in een rivier met snelstromend water en stroomversnellingen in de BelgischeArdennen. We hadden de kinderen beloofd te gaan kanovaren volgend jaar als Kars wel eenzwemdiploma had en inmiddels heeft zoonlief maar liefsttwee zwemdiploma's en is bezig voor C.

Belofte maakt dus schuld en we konden twee, tweepersoons kano's huren in Wallendorf wat niet zo ver van onze campingaf lag. Op de camping du Rivagebij Ronn's Kano en Mountainbike verhuur, reserveerden wij voor vandaag de kano's. Rond half 11 stonden we klaar en werden rond 11 uurletterlijk te watergelaten.

Meteen toen de kano het water werd ingeschoven, pakte de voorste persoonflink wat water. Hilariteit alom, de beide kinderen hadden pech. Maar ook wij als ouders hadden als snel een sopnatte broek en de tas met droge kleding die achterin stond was dus kleddernat. Gelukkig hadden we mijn tas met waardevolle spullen in een waterdichte ton gedaan (die kan je huren voor 2.50 euro).

De tocht zou tussen de drie en vier uur duren en voer 18 km over deSure, van Wallendorf naar Echternach. Daar keek ik wel wat tegenop, zouden de kinderen maar ook ik, dat wel volhouden ? Het vielgeweldig mee. Binnen een ruime drie uur waren weter plaatse en eigenlijk had het wat mij en de rest van gezin betreft nog wel langer mogen duren. Door de sterke stroming hadden we niet echt hard hoeven werken, behalve het bijsturen in de stroomversnellingen als dat nodig was.

Goed insmeren met zonnebrandcreme was geen overbodige luxe. Ik was mijn enkels vergeten en die waren dan ook prompt flink verbrand. Michel hadeen lichte zonnesteek opgelopen dus ook een petje (zeker op een kaal bolletje) is aan te raden.

Kars trok veel bekijks op het water en op het land. Hij zag er heelschattig uit met zijn dikke zwemvest aan en zijn petje op.. zo'n klein minimanneke, met van die korte armpjes en een reuzepeddel, die werkelijk 18 km lang heel fanatiek heeft zitten peddelen. Hij deed het (evenals zijn zus trouwens) geweldig !

Bij de stroomversnellingen hoorde ik zijn enthousiaste kreten telkens.. en hoesneller hoe leuker. Terwijl Maaike en ik zelf het meer hielden op de veilige route zonder al teveel rotsen in het water. Ik ben niet zo blij met een schurende kanobodem. We hebben een keer een aanvaring met de kant gehad. Toen zaten we opeensin de struiken door een stroomversnelling. We moesten links onder een boogbrug door want in het midden lagen rotsen in het water. Maar het ging zo hard..dat tijdigbijsturen dus niet meer lukte.

Aangekomen in Echternach hebben we, in dit pitoreske plaatsje, rondgeslenterd tussen de leuke winkeltjes en gebouwen. Je kan een wc vinden bij het prehistorisch museum wat schuin tegenover het grote parkeerterrein ligt. Helaas was dat museum net 5 dagen gesloten.

Het is een heel lief leuk stadje,mooie gebouwen, pleintjes, straten. Je kan er heerlijk Italiaans ijs eten overal en ook de Kebab Donnertentjes zijn aan te bevelen.

We gingen uiteindelijk rond half vier met de streekbus terug richting Wallendorf (Luxemburgse oever). Je kan dan voor 3 euro als gezin al terug. Je hoeft met een Court Duree slechts 1.50 per volwassene te betalen. Kinderen tot 12 jaar mochten gratis met de bus mee.

Ik heb wel wat spierpijn gehad in mijn schouders maar verder viel hetmee. Volgend jaar gaan we, als er gelegenheid voor is, zeer beslist weer kanovaren !

Reacties

Reacties

Frank Musquetier

Heerlijk, kanovaren, alleen stond er bij mij nooit stroming, ik deed er dan 6 uur over! Pitoresc, Echternach, mooie omgeving en rivier.

Jan Verhoeven

Vanaf welke plaats is de Sure bevaarbaar? Ik wil eigenlijk aan de belgische grens beginnen en dan Luxemburg doorkruisen tot aan Duitsland toe.
Is dit haalbaar? Is het stuwmeer omzeilbaar?
We varen met opblaasbare kano's van Stearns en Metzeler; zie ook
http://www.verhoeven272.nl/sport/kajak.html

Jolande

Ik durf het niet te zeggen. Zulke informatie kan je beter via een toeristenbureau ofzo opvragen lijkt me. Ik weet wel dat je nog veel langere kano tochten kan maken.

Veel plezier in ieder geval.

Frank Musquetier

Ik heb bedacht, kom we gaan nog een keer. Maar dan met stroming. Jolande, heb je het nummer van die toeristenbureau, dan kan ik vragen of er stroming staat. Super dankjewel!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!