Een reis door de Natuurparken Eifel en Our.

Het klankenbos oftewel de Klangwanderweg of Klanglandschaft.

Deze wandeltocht had ik in Nederland al op het internet gevonden en wilde ik zeer beslist doen. De Klangwanderweg in Hoscheid is 6.5 km wandelen door een bosrijke omgeving. De wandeling duurt ongeveer 3 uur, afhankelijk hoe snel je gaat. Het is een pittige wandeling met een wat stijle afdaling en klim er in. Maar zeer beslist de moeite waard. Je kan je auto parkeren bij de kerk en daar zijn ook folders en een WC te vinden. Van daaruit volg je de symbolen van de Klang weg. De tocht maakt een grote ronde en je komt langs de andere kant van Hoscheid het dorp weer in waar de tocht dan weer eindigt bij de kerk.

Onze kinderen zijn 6 en 10 en hebben het met wat moeite erg goed vol kunnen houden. Dit is medete danken aan de aard van dit wandelpad. Er zitten namelijk 17klankactiviteiten verscholen in dit pad waar de kinderen telkens konden halt houden en mee mochten spelen. Staatsbosbeheer in Nederland zou hier een leuk voorbeeld aan kunnen nemen, het zou een erg leuke aanvulling zijn op de huidige speelbossen. Misschien een idee in samenwerking met een kunstacademie ?

De klankactiviteiten bestaan uit 17haltes (met diverse kunstwerken)die iets met klank te maken hebben. Met alles mag gespeeld worden en het beekje onderaan het pad is een traktatie voor de kids als het om met water spelen gaat. Je kan er kleine dammetjes of geultjes maken en lekker met je voeten in pootje baden.

Na de inspannende tocht waren we moe maar apetrots dat we zo'n tocht toch uitgelopen hadden. Normaliter komen we in een vlak Nederlands boslandschap niet verder als de 3.5 km en dan zijn de kids het meestal wel beu. Maar juist de afwisseling, de spanning van wat zal het volgende klankspel zijn en het spelen daarmee maakte de tocht leuk en goed te doen voor ze.

Hoscheid is trouwens een prachtig klein plattelandsdorpje met een veel bloemen. Sowieso is het hier overal zo netjes en overal hangen plantenbakken vol met rijkbloeiende bloemen. Voornamelijk Surfinia's en Petunia's maar ook Geraniums, Afrikaantjes en Margrieten. De bloemenweelde overal in de dorpen is iets wat echt opvalt.

Het lijkt net of iedereen zijn uiterste best doet om zijn huis zo mooi mogelijk met bloemen te versieren. Maar ook de gemeentes onderhouden hun wegen, parken en pleinen fantastisch. Zo schoon, mooi en netjes.. De gekleurde stucwerken op de huizen maken van een straat vaak een sfeervol geheel. Terrakleuren of juist lavendelblauwe huizen, tot Bordeauxrood of maisgeel. Soms doet het denken aan een Art Deco buurt.

Frank Musquetier

Het lijkt wel of jullie een sportvakantie hebben ondernomen. Grappig leuk, die klankattracties ter afwisseling, een xylofoon.

Fam. van Beek

Wij hebben afgelopen jaar bovenstaande wandeling gelopen met 2 kinderen van 7 en 1 van 10. Wij sluiten ons helemaal aan bij het verhaal. Hopelijk gaan er nog heel veel kinderen (en volwassenen) van genieten!

Milan houwers

Wat een schint wandelin.was bek af. Dit kan niet voor kinderen zijn!!

Peter franssen

Wat een kut wandeling. Bijna dood aan adem te kort.
Wil je je kids dood hebben, ga ervoor met deze wandeling!

Vicky Linssen

Mij niet meer bellen! Toen we daar liepen lagen kinderen te huilen aangezien het zo heftig was. Wij waren bek af en het was gwn een schijt wandeling