Een reis door de Natuurparken Eifel en Our.

Gaytal, Irrel waterval, de Teufelsschlucht en een ballonfiesta naast de camping.

Vanochtend een bezoekgebracht aan het Gaytalpark dat nu wel open was. Een educatief centrum waar de kinderen een leuke speurtocht konden doen met vragen. Nadat ze deze met succes hadden opgelostmochten ze een mooi dierenposter uitzoeken.

Het Gaytalpark is eenmilieugerichte expositieruimtemet interactieveelementen. De film over hetnatuurbehoud van het Ourdal is zelfs in het Nederlands te zien. Het hoofdthema gaat over milieubeheer en milieuvriendelijke energie zoals water, zon, hout, gas en windenergie. Er is in dit natuurgebied ook enorm veel gedaan om de schadelijke kolenstook compleet te vervangen met milieuvriendelijke energievormen. Je ziet dan ook veel windmolens, waterraderen, stuwen, zonnepanelen e.d. Het Ourdal wordt door Luxemburg en Duitsland hersteld in een meer oorsponkelijke staat om de bijna uitgestorven diersoorten als de zoetwatermossel en de beekforel weer de kans te geven.

Wederom zochten we 's middags wat verkoeling in de buurt van water en kloven. Deze keer gingen we de tip van Ernzen en omgeving opvolgen die we in Berdorf van het Duitse echtpaar hadden gekregen. De Irrelwaterval is vanaf de weg moeilijk te vinden. Je bent er zo voorbij gereden want het staat beroerd aangeven met een enkel zelfgemaakt houten bord Wasserfall. Als je het mist ..ben je er alweer voorbij.

De waterval mag eigenlijknaar mijn mening niet echt een waterval genoemd worden. Eerder een snelstromende rivier met flink wat rotspartijen. Misschien dat het in de lente, met meer smeltwater wat woester zal zijn ?

Van hieruit kan je naar boven lopen naar de Teufelsschlucht, maar gezien de ervaring van gisteren hadden we daar weinig zin in. Op het kaartje beneden op de parkeerplaats hadden we al gezien dat deze kloof erg hoog lag. Dus dat wordt dan weer een hele klim. Dus we hebben de auto gepakt en zijn naar boven gereden bij Ernzen. Daar heb je een Naturerkundigingsstation.. alhoewel ik daar weinig van gemerkt heb. Er zit ook een imkerij waar je honing kan kopen en er is een houten speelgelegenheid.

De Teufelsschlucht is een paar honderd meter verderop te vinden in het bos. De wandelroute er naar toe is goed te doen. De Schlucht zelf is een diepe kloof met een nauwe doorgang in het midden. De omgeving is wederom prachtig...

's Middags zijn we gaan zwemmen in Vianden. Verkoeling zoeken in het mooie maar o zo druk bezochte openlucht zwembad wat hoog boven Vianden ligt. De hete zomerdag trok vele bezoekers en het bleek nog een hele kunst om een parkeerplaats te vinden.

Eenmaal terug op de camping werden we onverwacht getrakteerd op een heuse ballonfiesta. In Echternach waren ballonfeesten en de ballonnen waren van daaruit opgestegen om een wedstrijd te doen. De voorste ballon had een pittenzak gedropt in de heuvel zijwaarts van de camping. Alle andere ballonnen moesten zo dicht mogelijk daarbij landen. Dat was een vreemd gezicht. Een heuvel vol ballonnen.

Echter omdat er geen weg in de buurt was, moesten die ballonnen ook weer van daaruit opstijgen naar de dichtsbijzijnde weg.. Laat die nou net pal voor onze camping lopen.. !

Opeens stegen de ballonnen links weer op om met een ruime boog rechts van de camping te landen op het naast de weg gelegen grasveld. De weg was binnen een mum van tijd vol met auto's van ballonhulpjes. Het is een echte hobby voor de rijken want hele dure auto's reden voor ons neus voorbij. Eentje leek op een knalrode Ferrari zoals Magnum die had.

De ballonnen landen in de weilanden, in de tuinen van landhuizen en eentje pal voor de ingang van de camping. We keken ons ogen uit.

Na dit spektakel werd er een kampvuuravond gehouden op de camping en konden we met wat lekkers ons nestelen rondom het vuur. Er was gitaarmuziek, zang en er was een vleermuisshow in de lucht te bewonderen..

Frank Musquetier

Hadden jullie graag met een ballon mee gewild?
Gezellig, rond het kampvuur!