Een reis door de Natuurparken Eifel en Our.

Vulkaan Eifel, Daun, Strohn, Manderscheid, Wallenborn geiser (Brubbel).

Deze keer besluiten we eens richting Duitsland te vertrekken na een aantal dagen Luxemburg. Helaas hebben we nog niet veel informatie van Duitsland en we weten dan ook weinig wat er te doen is.

Wat ik van te voren wel van internet had weten te plukken was dat er een prachtig gebied met vulkaanmeren moest liggen. Maar waar preciesliggen die dan ? We gaan eerst naar het Gaytalpark omdat daar meer informatie zou zijn te vinden en dat klopt. Ondanks dat ze eigenlijk niet open waren, wil een vriendelijke mevrouw ons wel een kaart over de Sudeifel verkopen. Gelukkig..!

Daar staan alle bezienswaardigheden op van de hele Eifel streek. We bestuderen de kaart en zien een touristische route liggen via Manderscheid naar Daun. Onderweg in Gillenfeld moeten we de Maaren (zo heten die vulkaanmeren) echt wel tegen komen.

We plannen een bezoek aan het Maarmuseum in Manderscheid gelijk in als startpunt. De kinderen vinden dit museum erg leuk. Er zijn veel activiteiten voor ze en met name de quiz door het museum die zelf NL talig is, doen ze fanatiek. Maaike gaat als een detective door het museum om alle vragen uit te pluizen. Kars vindt de fossielen die je onder de vergrootglazen kan bestuderen erg interessant.

Aan het einde van de quiz kan je deze weer inleveren bij de ontvangst. Ieder mag een knuffelsteentje (gepolijst edelsteentje) uitzoeken. Maaike gaat voor amethyst en Kars voor deCarneool.

We bezoeken diverse maren. Het Holzmaar is rustiek, stil, sereen. Het Pulvermaar vinden we ook maar door de dichte bebossing en stijle helling zien we er weinig van. Een echte toegang kunnen we niet vinden. Het Schalkenmehrmaar is heel toeristisch en er ligt een camping aan. Als je er in wilt zwemmen moet je er voor betalen. Het is evenwel ook mooi om te zien.

We rijden langs Strohn om de lavabom te bewonderen.

Indrukwekkend deze kolos. We willen een stuk wandelen in de omgeving maar het is te warm en het is een open pad zonder veel beschutting.

Na Daun (wat overigens ook nog een prachtig vulkaanmuseum heeft) rijden we terugover Wallenborn.. want daar zit een koudwater geiser die ik beslist wil zien. Zo'n geiser is heel bijzonder voor deze streek.

Het is een flinke tocht vanuit Korperich en we vertrekken dan ook snel nadat we een planning hebben gemaakt. Ook vandaag is het weer heerlijk weer. Iets koeler maar volop zon.

Onderweg komen we een klooster tegen dat we ook nog een bezoek waard vonden.

Frank Musquetier

Die vulkaanmeren wil ik ook nog eens zien...
foto: dat is nog eens een gehaktbal!
Was het een interessant museum Maaike en Kars?

sterre

hoi
wat is dit
groetjes sterre

maaike

hei mam ik hou erg veel van je en ik probeer wat reclame voor je site te maken.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxjes

ja heel intersant museum

Laurette

Mooie site, met veel info.

Volgende week gaan we voor 4 dagen naar Wallenborn.
Heb hier zeker info gehaald, waarvoor dank.

Lieve groetjes van Laurette

Bert

Sinds een half jaar wonen mijn schoonouders in Strohn bij de lavabomb in de buurt. Maar wat een geweldige omgeving en mooie wandelroutes. De stilte, de mooie natuur, de mooie routes. Echt helemaal geweldig. Ook heeft Strohn een vulkaanmeer, museum en vele leuke vakantiehuisjes. Wij gaan zo vaak mogelijk en proberen telkens een nieuw stukje Eifel te ontdekken.

julien van bosch

Breng eens een bezoekje aan waxweiler in het natuurpark van de eifel prachtige streek je hebt er van alles en nog wat te bezichtigen mooie wandeling routes en prachtige fietspaden ook een mooie en wat belangrijk is zeer goedkoop camping http://www.campingplatz-heilhauser-muehle.de/nld/ vandaaruit kan je naar vianden luxemburg 30 km er is een zoo in lunbach 8 km en in bitburg een cascade zwembad

kate

vet leuk dat jullie dat zo hebben gedaan

kate

ik moet een werkstuk over de duitse natuur doen hoofd stuk vulkanen eifel

Jolande

Wat een leuk onderwerp Kate :D

ruud

ik ben sinds 4 jaar verhuisd de vulkaan eifel,
had het vele jaren eerder moeten doen.
daar kan het rustigste gedeelte van nederland niet aan tippen.
raad het ook iedereen aan om daar vakantie te vieren of naar toe te emigreren.

Franz-Uwe

Geweldig reisvehaal, Ik ga julie route na volgen binnenkkort

Grotje Uwe

Danique

wij zijn hier al vaak gweest en verblijven vaak ik Waldköningen vlakbij Daun en het is er super leuk, we zijn al eerder bij veel van op deze site genoemde bezienswaardigheden geweest! aanrader!

U

Cool

U

Cool

Johan

Als ik met pensioen ben, emigreer ik ook die kant op! Tot dan: veel fietsen in die omgeving, elk weekend dat het kan. Super.