Een reis door de Natuurparken Eifel en Our.

De burcht van Bourscheid en de tuinen van Wiltz.

Vandaag een route met stops gepland. Eerst bezoeken we de burcht van Bourscheid. Deze burcht wordt sinds een tijdje langzaam aan ook gerenoveerd net zoalshet kasteel Vianden. Ik verwacht dat ze over 20 jaar wel een heel eind klaar zullen zijn maar nu is het nog volop in opbouw.

Ondanks dat is het zeker een bezoek waard. Je krijgt bij de ingang een soort afstandsbedieningin je eigen taal, waarmee je op diverse plaatsen in de burcht, informatie kan beluisteren. Tevens kan je daarmee ook het geluid beluisteren wat bij de drie filmpjes hoort, die vertoond worden op diverse plaatsen in de burcht.

Een deel van de torens is weer herbouwd alsmede een aantal huizen waarin men woonden. Boven in de huizen zijn tentoonstellingsruimtes met originele meubels en archeologische vondsten.Tevens zijn erfoto's overhet renovatieprocesvan de ruine.

De bannerfoto van deze reislog is het uitzicht vanaf de burcht op het ondergelegen dorp.

Na de bezichting zijn we doorgereden naar Wiltz. Daar hebben we de tuinen (Jardin de Wiltz) bezocht. Deze tuinen zijn ontworpen door diverse kunstenaars enmet verschillende kunstobjecten verlevendigt. Zo is er veel met leisteen gewerkt maar vind je ook Gaudi mozaiek achtige kunstobjecten en een beekloopje.

Er zijnallerlei tuinstijlen, plantsoorten,vijvers en waterloopjes. De tuinen worden onderhouden door werkelozen en gehandicapten en die doen dat vol overgave. Het ziet er erg leuk uit mede door de ruime sortering aan materialen die gebruikt zijn. Elk pad heeft bijvoorbeeld een andere steensoort of bodembedekking. Een deel van de tuinen is nog niet zo lang geleden aangelegd.

Na de bezichtiging van Wiltz was het echt weer om een koele duik in het zwembad van Wiltz te nemen. Daar waren we na deze snikhete dag wel weer aan toe.

Op de terugweg zijn we het bassin Superieure van de SEO (electriciteitscentrale Vianden) in Mont St. Nicolas gaan bekijken. Dit enormebassin lig bovenop een heuvel (hoe kan het bestaan) en is enorm. Dit bassin wordt gebruikt voor extra electriciteitsopwekking als de rivier beneden, bij de stuw, te weinig capaciteit kan leverenin geval vanpiekbelastingen. Dan laten ze water van het hoge bassin naar beneden lopen in het benedenbassin (bassin Inferieur) en wekken hiermee extra stroom op.

Frank Musquetier

Wat een prachtig weer hebben jullie gehad, dat is goed uitgekomen lijkt me. Lekker zwemmen in het zwembad ter verkoeling!