Een reis door de Natuurparken Eifel en Our.

Mullertahl en Berdorf. Klein Zwitserland genoemd.

Vandaag besluiten we om nog wat verder naar beneden af te zakken richting Mullertahl. We rijden naar Gonsdorf en Berfeld. Uit het verleden van Michel herinnert hij zich bij Berdorf eenenorme rotspartij met klovenwaar je prachtig kan wandelen. Onderweg er naar toe komen we al een paar mooie wandelroutes tegen en de Berenkop..

Na enig zoeken komen we uit bij de camping en sportaccomodatieswaar een route begint die je naar eigen keuze zo uitgebreid kan maken als je zou willen.Het is bloedheet deze dag en we zijn blij de verkoeling van de bossen te kunnen zoeken.

Na enig wandelen komen we uit bij een enorme rotspartij. Het blijkt dat we bovenop een massief staan wat aan diverse kanten in kloven naar beneden gaat. We hebben van hieruit een prachtig vergezicht over het dal voor ons en we kunnen kiezen of we links of rechts de kloof in willen.

Gelukkig hebben we redelijk goede schoenen aan en voorzichtig dalen we via trappetjes en vochtige koele spleten af in kloven en nissen die soms wel erg donker en mossig zijn. Vervolgens komen we uit in een bosrijke omgeving die adembenemend is. De stoere rotsen rijzen stijl langs ons op en daarboven op groeit soms weer bos... Wonderlijk.

Na een hele middag klimmen en dalen, besluiten we dat het genoeg is. Het is warm en vermoeiend en de kinderen hebben het ook gehad. We hadden ze de speeltuin beloofd die bij de camping lag en daar koersen we uiteindelijk op af. Gelukkig hebben we altijd een rugzak met drinken bij want dat hebben we nu wel nodig.

Als zeeenmaal in de speeltuinzijn, zijn ze hun vermoeidheid helemaal vergeten. We praten wat met een ouder Duits echtpaar die ons adviseert om ook eens in Ernzen te kijken. Daar heb je kennelijk ook een kloof De Teufelsslucht en een Natuurbezoekerscentrum. We nemen de tip aan en we zullen hier later nog komen.

Met een ijsje in de auto en de airco aan, rijden we langzaam, moe maar voldaan terug naar de camping.

Frank Musquetier

Hoi Michel! Mooie kloof, met daarachter een bosrijke omgeving, uniek!