Een reis door de Natuurparken Eifel en Our.

Verkennen van de omgeving.

Zoveel dingen van te voren al opgezocht op internet en nu maar kijken waar we het op de kaart kunnen vinden en hoe we er komen.

In het boekje wat we op de camping kregen bij aankomst, staan een drietal autoroutes beschreven die al een goed beeld van de omgeving schetsen. Het lijkt ons het handigst om zo'n route te rijden zodat we wat thuis geraken in de omgeving, al het bochtenwerk, de hellingen en afdalingen en waar alle dorpjes liggen.

Het is weer even wennen dit autorijden. Flink schakelen en de eerste haarspeldbochten ook weer bedwongen. We hebbeneen nieuwe (tweedehands) auto, een stationwagon dit keer en ook dat is even wennen. We hebben toch wat ruimere parkeerplaatsen nodig nu. Maar de wagen houdt zich prima ook in de 14% hellingen. Dat mag natuurlijk ook wel met een 1800 motor.. maar toch, het is een wagen die we nog niet zo lang hebben en dat blijft altlijd spannend zo'n tocht en belasting.

We maken een mooie route langs Vianden, Wiltz, Clervaux en langs het dal van de Our zakken we terug af om weer bij Vianden uit te komen. Een stuk Luxemburgse Ardennendeze keer.

In Clervaux blijken die dag een soort dorpsfeesten gaande. Het meest fascinerend is de houtbewerker die met zijn kettingzaag, kunstwerken vervaardigt uit boomstammen. Maar ook de boomstamzaagwedstrijd was bijzonder om te zien.

Het Luxemburgse taaltje is echt niet te verstaan.

Frank Musquetier

Tjonge jongen, 14 % hellingen! Pluim voor Jolande en Michel voor het rijden. Leuk dorpsfeesten in Vianden!

de witte manolito

ik vind vianden seper cool